Yrittäjäksi kirjoittamalla – hyviä neuvoja yrittäjyyteen

Yrittäjäksi

Yrittäjyyden aloittamisessa voi olla haastavinta sen oman alan löytäminen, jolla myydä omia palveluita tai tuotteita. Moni ei tule edes miettineeksi, että kirjoittamisella voi tienata rahaa, kunhan miettii palvelunsa tarkoin. Annamme alla hyviä neuvoja yrittäjyyteen, joten ota lokoisa asento ja ennakkoluuloton asenne.

Moni luulee että kunhan vain blogin perustaa, niin kaikki lukevat sitä automaattisesti. Näin ei asia tietenkään ole, vaan blogin sisällön tulee olla kiinnostava. Ja toisin kuin monet luulevat, eivät välttämättä suuren yleisön teemat olekaan järkevä vaihtoehto, vaan enemmänkin pienen ja uskollisen piirin asiat. Niche-bloggaaminen on juuri tällaista. Niche-bloggaajat ovat löytäneet sopivan markkinaraon  ja he ovat luoneet sen ympärille kiinnostavaa sisältöä.

Pelkästä bloggaamisesta ja kirjoittamisesta ei siis tienaa, mutta blogin yhteyteen voi luoda mainospaikkoja, affiliate-linkkejä ja muuta, joka tuottaa sen rahan. Blogin niche on tietty aihe, josta kirjoitat (tai luot muunlaista sisältöä) blogiisi. Erityinen aihe on siis sellainen, joka ei yritäkään miellyttää ja tavoittaa kaikkia.

Esimerkkejä niche-aiheista

Monet haluavat tehdä esimerkiksi videopeliaiheisia sivustoja ja blogeja. Virhe voi tapahtua silloin, jos yrittää tavoittaa kaikki pelaajat, esimerkiksi kaikkien konsoleiden (PlayStation, Xbox, Switch) pelaajat ja ehkäpä myös PC-pelaajat ja mobiilipelaajat. Ongelmana tässä on yksinkertaisesti se, että pelaaminen on niin suosittua että vastaavia sivuja on jo niin paljon olemassa, että ilman hurjaa rahoitusta tällaisen saaminen suosituksi on käytännössä mahdotonta. Nyt on paitsi bloggaajia, myös tubettajia, jotka kilpailevat samasta tontista.

Videopelaamisessa on paljon ns. sisäisiä aiheita, jotka kiinnostavat erilaisia pelaajia. Esimerkiksi FPS-pelaajien (First Person Shooter) joukkio on jo itsessään iso ja he ovat usein uskollisia tälle räiskintäpelien alagenrelle. Muita genrejä, joissa riittää uskollista asiakaskuntaa ovat MMORPG-pelaaja, strategiapelien pelaajat ja vaikkapa retropelaajat.

Mieti siis aihe, joka ei ole liian pienen porukan ja piirin juttu, vaan jokin sellainen mistä tiedät itse paljon, mistä sinulla on paljon sanottavaa ja mistä on helppo kirjoittaa. Näin kun pysyt tässä aiheessa, niin lukijat jotka pitävät tästä aiheesta, tulevat helpommin uudestaan lukemaan artikkeleitasi tai blogipostauksiasi. Ja kannattaa muistaa, että vaikka ottaa yhden aiheen blogin teemaksi, voi sitäkin aihetta tarvittaessa venyttää ja ajatella out-of-the-box periaatteella.

Rahaa blogista

Kirjoittaminen itsessään ei siis tuo rahaa blogista, mutta mainosverkkoihn liittymisellä voi auttaa tätä asiaa. Bloggaaja voi siis rekisteröityä mainosverkkoon joka tarkoittaa sitä, että tämä palvelu sijoittaa mainoksia bloggaajan sivulle. Useimmiten nämä mainokset ovat kohdennettuja, jolloin mainos vaihtuu aina sen perusteella kuka blogilla vierailee, tai sitten sen johdosta, mitä sisältöä blogi sisältää (eli juuri se aiemmin kerrottu niche-aihe). Se voi myös määräytyä sen mukaan, missä blogilla vierailija on juuri aiemmin käynyt.

Mainoksista voidaan maksaa vaikkapa sen mukaan, kuinka monta kertaa mainos on nähty (paid by impression). Sitä ei siis tarvitse klikata, jotta bloggaaja saa rahaa tästä. Osa mainoksista on taas klikkauskohtaisia, eli aina kun joku on klikannut mainosta, bloggaaja saa rahaa siitä klikkauksesta.

Mainosverkot ovat nykyään melko helppokäyttöisiä ja ne opastavat kyllä uutta yrittäjää siinä, kuinka mainokset sivuille laitetaan. Mainoksia voi olla esimerkiksi sivupalkeissa, otsikoissa, kuvien yläpuolella, itse blogitekstin seassa tietyn määrän kappaleita jälkeen ja niin edelleen. Kannattaa huomata että mobiililaitteissa mainokset toimivat usein hieman eri tavalla.

Yhteenvetona voidaankin sanoa, että yrittäjyys voi onnistua blogin kirjoittamisella, kunhan pohtii järkevästi mainostulojen hankinnan. Tästäkin aiheesta on lisää kirjotuksia ja jotkut yrittäjät myös auttavat niiden tekemisessä.

Leave a Reply

Your email address will not be published.